8/1/07

i want to spend my life with u


احم احم
اول مشكلة هنتكلم فيها
مقسومة لشقين وحاجة كده على الهامش
اول شق
هو كلام اتقالى من خلال فضفضة احد مرتادى المدونة

طبعا انا عارفة انى هخرج بخساير صحية من المدونة دى

بس كله فداكوا

المهم نلاقى حل للى بيحصل ده

اقروا وركزوا معايا وابقوا قولولى رايكوا وبصراحة

انا : انت كلمتها فى ارتباط بس ولا جواز؟
هو : جواز لا بس اكيد قولتلها انى عايز اكمل عمرى معاها
هو : لو هى طلبت انا مكنتش هرفض

انا : وهو المفروض مين اللى يطلب الجواز من مين
هو : بس حسيت انه بدرى شوية لانه يدوب لسة متخرجين من الجامعة
هو تانى: هههههههههههههههههههههههه

انا : طيب هى كده اكيد فكرت انك بتتسلى
هو: انا مش عارف بس انا ماقلتلهاش انى عايز اتجوزها
هو : انا قلتلها انى عايز اكمل عمرى كله معاها
هو : انما الجواز ده سايبلها فيه القرار (المفروض هى اللى تطلبه للجواز يعنى
)
انا : بس انت ماطلبتش منها ده عشان تقرر
انا : وبعدين معنى كلامك ده معناه انك عايز ارتباط والكلام ده بيتقال عادى دلوقتى
انما المفروض طلب الجواز يكون صريح كده المفهوم بتاع كلامك انك عايز ترتبط ويااما تتجوزها يااما لا

هو : والله َ!!!!!
انا : والله
هو : عجيب كلامك
انا : ليه عجيب
هو: تعرفى انا قلت عايز اكمل عمرى كله معاها لانها اقوى من الجواز
هو : لان اللى بيتجوز ممكن يطلق
هو: بس انا بحبها ومستحيل اسيبها يوم واحد
انا : يعنى مالوش لازمة انك تقولها ان فى نيتك الجواز بدل كده اقوى؟
هو : مش قصدى
هو: بس اللى قلته معناه انى عايز اتجوزها
انا : البنت مش هتاخد باللى فى نيتك اكي
انا : اكيد هتاخد بكلامك


ده الكلام اللى اتقالى عشان مااكونش فهمت غلط ولا حاجة

وردى عليه كمان
طبعا كان من بقية الحوار باين اوى ا نفى حاجة غلط
بس انا نفسى افهم
ايه معنى الكلام ده
هى للدرجة دى المفروض البنت تدخل جوة نية الراجل وتعرف اللى جواه من كلامه
ازاى بنت تروح تقول لواحد نتجوز
طبعا لو هى بنت محترمة مش هتطلب منه جواز وهتحافظ على كرامتها وتسيبه
ولو واحدة تانية كملت معاه اكيد اكيد فى الاخر هيقولها انا ماوعدتكيش بحاجة
والنبى ياجماعة قولولى لو انا شايفة حاجة غلط وللا انا بفهم على ادى ولا ايه بالظبط
نا عايزة رايكوا وعايزة مناقشة سخنة بين كل زوار المدونة يشوفولى
ايه موضوع ان عايز اكمل بقية عمرى معاكى ده اقوى من طلب الجواز
وان المفروض البنت هى اللى تقوله نتجوز
ياقووووووووووووووووووووووم اغيثونىىىىىىىىىىىىىى
قولولى العيب من مين

******************************
الحلقة الجاية مع ازاى تقدر تنسى حبيبك او اللى المفروض انه كان حبيبك

استعدوا

8 comments:

محمد حمدي said...

موضوع شيق وبدايه موفقه .. وانا شايف ان هو الغلطان عشان موضحش ومبينش من الاول ان نيته هى الجواز .. وطبعا مستحيل هى تيجى تقوله اتجوزنى ! واضح انو مستبعد فكرة الجواز عشان لسه متخرج .. وانصحه يفكر الاول قبل ميعشم البنت بالحب هيقدر يتجوزها فى النهايه ولا لاء .
سلام

اسكندراني اوي said...

الارتباط الاوي كده ده مش معناه الجواز ولا انا بيتهيالي

وبعدين الكلام ده مش لعب اسف في التعبير لعب عيال
ارتباط يعني مسؤليات
يعني زوجه وبيت

ولا ايه هو احنا مش كنا شباب
بس بنات الناس ما كانوش لعبه كده في ادينا

بسمه عبدالباسط said...

طبعا هو غلطان لأنه المفروض يحدد موقفه وهو كده شكله مش عايز جواز حتى لو ظروفه مش هتسمح دلوقتى ممكن يعرفها وهيا تختار تستناه ولا لا وهل ممكن يتخطبوا مثلا دلوقتى ولا لا
لكن انا هكمل عمرى معاكى دى معناها أيه مالهاش معنى غير التسلية

همسات ساكنه said...

بجد المدونه شكل مواضيعها حلو اوي
بالنسبه للموضوع ده
هو غلطان لان ازاي هي حتقدر تعرف نيته ومستحيل لو هي بنت محترمه حتروح تقوله انه يتجوزها
هو شكله بيتسلى
لان مفيش حاجه اسمها هي اقوى من كده
ولو مش في نيته الجواز مفروض يقولها من دلوقتي

Che The Hermit said...

أيه يا جماعة مالكوا مغلطين الراجل قوى كدا ليه هو يمكن غلطان شوية بس برضه هي المفروض تكون معاهع ع الخط هو لازم يصرح بكلامه وهى لازم تكون فهماه من غير كلام خالص ماداموا بيحبوا بعض ومن كتير يبقي لازم على طول ومن قبل ما يتكلموا يفهموا بعض هو صحيح غلطان بس هى برضه غلطانة

تحياتى ..، تشي الحزين

ياسمين حميد said...

يعني برأي تشي الحزين أنها يجب أن تكون منجمة... أو حكيم روحاني
!

Anonymous said...

بصراحه كده انا ماقريتش الردود عشان ماتشتتش
انتي عارفه...
زي ماتقولي كده
المواضيع اللي زي دي
قتلتها رغياً وبحثاً وقراءةً وكتابتةً وصويتاً وكل حاجه ف كل حاجه
بس تصوري
ان دي اول مره اسمع فيها كلام ولد
والكلام بيدل على حاجات كتير اوي
عمري ماتخيلت ان ولد يقولها فعلا..
!!!
يعني هو متخيل ان الكلام اللي بيقوله ده دليل على صدق مشاعره ونبل اخلاقه
ومش عارف ان اللي قاله ده بجد بيدل على ان من جواه متردد جدا
ومش واثق حقيقي من مشاعره اتجاهها
لأن معنى انه ماقالهاش صراحة
يبقى هو خايف من المسئوليه
ومش عاوز يقول حاجه يبقى مسئول عنها ويتقال انك قولت
زي مانتي قولتي بالظبط
عشان يجي في الاخر يقول انا ماوعدتكيش بحاجه

بصي
حاجه موجعه جدا ومهلكه جدا بالنسبه للبنت انها تقعد تلمح للولد من بعيد
وتشوف هو بيفكر ازاي في الموضوع ده
بجد حاجه بتخنق جدا
والاخنق في الاخر لما يجاوب عليها ويقولها طبعا يا حبيبتي عاوز اتجوزك
بس مش دلوقتي
وتلاقيه بيقول اسباب بعيده تمام البعد عن المنطقيه
البنت بتفقد كرامتها قدام نفسها
انها هي اللي هلكت وسألت ..وهو اللي ماقالش..
وفي الاخر يرد عليها رد زي ده
يلا ماعلينا
ربنا مابيسيبش حد
على فكره انا جيبت مدونتك من الفيس بووك
;)

مجرد إنسان said...

هنا ياغاية الأحلام .. .. سطرنا أمانيــــــــنا

وطفنا فى ربوع الروض .. .. ننثر من أغانينا

هنا والبسمة النشوى ...على شفتى ليالينا

وسحر النظرة النعسى ... بحلو الخمر يسقينا

ويسكرنا .... ويرمينا ....

وعذب الصوت ياعمرى .... ونور الوجه يهدينا

هنا لو نطقت الأشجار ما فتئت ..... تردد من حكاوينا

هنا ذبنا .. .. وكابدنا .. .. وعانينا

وصب الحلم ورديا .... رقيقا فى مآقينا

هنا مازالت الأركان .. .. لو تدرى .. بمر الدمع تبكينا

هنا طفنا .. هنا نمنا .. أديم الأرض يحضننا

أديم الأرض حتى الآن لم يمحو خطاوينا

هنا نسترجع الذكرى ..... فان العمر ينسينا